Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filtrovat podle platnosti
Aktuální
Menu

6.5.3. Jak má spotřebitel vadu uplatnit

Tento obsah již není aktuální.

Právo z odpovědnosti za vady je třeba uplatnit do 24 měsíců od převzetí zboží. U zboží použitého může být tato lhůta dohodou smluvních stran zkrácena až na 12 měsíců (pokud by byla zkrácená více, platí doba 12 měsíců).

POZOR: na rozdíl od starého občanského zákoníku se doba 24 měsíců nepřerušuje v době, kdy je zboží v opravě a nezačíná běžet znovu v případě výměny zboží. Proto má-li kupující právo volby mezi výměnou zboží a odstoupením od smlouvy, je z hlediska záruky výhodnější odstoupit od smlouvy a věc zakoupit znovu.

Uplatnění práva z odpovědnosti za vady předpokládá:

  • vytknutí vady a
  • sdělení, jaké právo z odpovědnosti za vady kupující požaduje.

Pro uplatnění práva z odpovědnosti za vady není předepsána žádná forma, nemusí být tedy písemné. Naopak podnikatel má povinnost spotřebiteli potvrdit v písemné formě, kdy spotřebitel právo uplatnil. (Neučiní-li tak ovšem podnikatel, je třeba právo z vady uplatnit tak, aby to bylo prokazatelné, nejlépe tedy písemně oproti potvrzení o převzetí nebo doporučeným dopisem.)

Práva z vady se uplatňují u prodávajícího, u kterého věc byla koupena. Pouze je-li v potvrzení o povinnostech prodávajícího z odpovědnosti za vady (§ 2166, zákona č. 89/2012 Sb.) uvedena jiná osoba určená k opravě a tato osoba je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatní kupující právo na opravu u toho, kdo je určen k provedení opravy.