Pokud nebyly pojistné nebo záloha zaplaceny včas nebo v plné výši nebo správné pojišťovně, vzniká dluh na pojistném, který narůstá o penále, příp. další sankce.
Penále činí za každý den prodlení 0,05%, což je částka poměrně vysoká (zejm. v případě delšího prodlení). Pokud plátce na dluh reaguje včas, tzn. hned, jakmile mu přijde rozhodnutí o předepsání penále, může požádat o prominutí penále v rámci řízení o odstranění tvrdostí. Jinak než v tomto řízení penále prominout nelze.
Dlužné pojistné se platí vždy té zdravotní pojišťovně, u které byla osoba pojištěna v období, za něž dluží pojistné. Zákon ukládá povinnost v případě dluhu na pojistném platit v tomto pořadí:
- pokuty,
- přirážka k pojistnému,
- nejstarší nedoplatky pojistného,
- běžné platby pojistného,
- penále.
O dlužném pojistném pojišťovna rozhoduje výkazem nedoplatků a ve sporných věcech platebním výměrem. Výkaz nedoplatků je vykonatelný jeho doručením. Platební výměr je vykonatelný po 15 dnech od jeho doručení. Vykonatelnost v obou případech nastává nezávisle na podání nebo nepodání opravného prostředku.
Zdravotní pojišťovna, u které dluh vzniknul, jej na základě vykonatelného rozhodnutí (výkazu nedoplatků / platebního výměru) může vymáhat.
- správně (podle ustanovení o exekuci dle daňového řádu)
- soudně (soudním exekutorem nebo ve výkonu rozhodnutí).